HUOM! Nyt voit tilata WellO2-laitteen jopa 24kk maksuajalla täysin ilman korkoa tai muita kuluja. Voit tilata myös soittamalla 010 583 7966 (ark.9-18). HUOM! Nyt voit tilata WellO2-laitteen jopa 24kk maksuajalla täysin ilman korkoa tai muita kuluja. Voit tilata myös soittamalla 010 583 7966 (ark.9-18).
Etusivu / Blogi ja uutiset

Blogi ja uutiset

Paikallisella hypertermialla voi olla merkittäviä terveyshyötyjä

Paikallisella hypertermialla voi olla merkittäviä terveyshyötyjä

Hypertermialla tarkoitetaan yleensä kehon lämpötilan nousemista normaalin yläpuolelle, jolloin puhutaan yleisesti kuumeesta. Kehon lämpötila on yksi elimistön puolustusmekanismeista. Se reagoi moniin ulkoisiin ja sisäisiin tekijöihin, mutta monet taudinaiheuttajat käynnistävät reaktion, jonka seurauksena elimistön lämpötila nousee normaalin yläpuolelle. Lämpötilan nousu puolestaan aktivoi puolustusjärjestelmää ja ehkäisee taudinaiheuttajien leviämistä elimistössä. Näin ollen lämpötilan nousua ei pidetä elimistölle haitallisena vaan luonnollisena puolustusmekanismina. Haitalliseksi se muodostuu vasta, kun lämpötila nousee hyvin korkealle yli 42 C, jolloin monet herkät elimistölle tärkeät proteiinit menettävät luonnollisen toimintansa.

Hypertermia voi olla myös keinotekoisesti aiheutettu paikallinen ilmiö. Monet meistä on huomannut ihon alkavan punoittaa, kun se altistuu kuumalle kohteelle. Tämä reaktio on seurausta lämpötilan aiheuttamasta reaktiosta, jossa altistuneelle alueelle virtaa nestettä ja puolustusjärjestelmän soluja. Alue turpoaa ja punoittaa jopa useita vuorokausia, jonka jälkeen tilanne palautuu, mikäli kysymyksessä ei ole vakavampi ja syvempi palovamma. Auringon valo voi liian suurena annoksena aiheuttaa vastaavan reaktion.

Paikallisen hypertermian välittömiä seurauksia ovat mm. kudosnesteen kertyminen altistuskohtaan, hiussuonten permeabiliteetin eli läpäisevyyden lisääntyminen, sekä monien proteiinien ilmentymisen ja aktiivisuuden lisääntyminen.

Paikallisen hypertermisen reaktion voi aiheuttaa itse mm. hengittämällä kuumaa höyryä, jolloin ylähengitysteiden limakalvoilla lämpötilaa voidaan nostaa tarvittavan korkealle ilman, että siitä aiheutuisi haitallisia vaikutuksia kuten palovammoja. Tällöin höyryn lämpötilan tulee olla tarkoin säädetty ja hallittavissa koko prosessin ajan. Näin ollen höyryn hengittäminen kuuman vesikattilan yltä tai suihkussa ei ole riittävän hallittu ja tehokas prosessi.

Paikallisen hypertermisen reaktion hyötyjä on tutkittu erityisesti hengitystieinfektioiden ja allergioiden yhteydessä. Tyrrell kumppaneineen tutki höyryn hengittämisen vaikutuksia altistamalla koehenkilöitä kokeellisesti rinovirukselle ja havaitsi, että kuuma höyry vähensi sairastamisaikaa ja koettuja oireita. Sitä vastoin kontrollina toiminut kylmempi höyry ei tuonut vastaavia hyötyjä [1]. Myöhemmin Conti työryhmineen julkaisi artikkelin, jossa he tutkivat vastaavan ilmiön vaikutuksia solutasolla ja havaitsivat, että hyperterminen ilmiö rajoitti rinoviruksen ilmentymistä mekanismilla, joka liittyi HSP70 proteiinin aktiivisuuteen [2]. HSP70 on puolustusmekanismin proteiini, joka aktivoituu silloin, kun solua rasitetaan mm. kuumalla. Foxman työryhmineen julkaisi artikkelin, jossa kuuman ilman todettiin aktivoivan sekä interferonista riippuvaisia, että riippumattomia antiviraalisia mekanismeja [3].  Saman työryhmän hiirikokeilla voitiin selittää miksi rinovirus lisääntyy tehokkaasti nenäontelossa, jossa on viileämpi ympäristö kuin syvemmällä ilmateissä [4].

Johnston kumppaneineen [5] raportoivat kuuman höyryn vaikutuksista allergeenien aiheuttamaan nenän tukkoisuuteen. He havaitsivat, että paikallinen hyperterminen reaktio vähensi nenäeritteiden määrää ja tukkoisuutta sekä histamiinin eritystä limakalvojen syöttösoluista. johtopäätöksenä he pohtivat, että kuuman höyryn hengittäminen vähensi epiteelin verisuonten herkkyyttä inflammatorisille tekijöille paikallisesti, jonka seurauksena koehenkilöt kokivat oireet lievemmiksi.

Värekarvatoiminta on eräs ilmateiden limakalvojen mekaaninen puolustusmekanismi, jonka tehtävänä on poistaa ylimääräistä limaa ilmateistä [6]. Limakalvot sitovat hengitysilmasta mikrobeja ja pienpartikkeleita, joita limakalvojen värekarvatoiminta työntää ulos kohti ylähengitysteitä. Toimimattomat värekarvat altistavat monille hengitysongelmille, koska ylimääräinen lima ei poistu normaalisti ja siihen kertyvät mikrobit aiheuttavat infektioita. Näin ollen limakalvojen terveys on hyvin oleellinen hengityshyvinvoinnin ylläpitämisessä. Kuivat limakalvot halkeavat ja mahdollistavat monien virusten pääsyn limakalvoja suojaavaan epiteeliin, jossa infektio käynnistyy. Limakalvojen kuivuminen myös jumiuttaa värekarvojen toiminnan. Limakalvojen eheyttä voidaan parantaa tuottamalla limakalvoille ylimääristä kosteutta mm. höyryhengityksen avulla. Höyry kosteuttaa ja sen mukanaan tuoma lämpö aktivoi värekarvatoimintaa [6,7]. Tällä voi olla merkitystä infektioalttiuden vähentämisessä ainakin olosuhteissa, joissa on runsaasti pienpartikkeleita ja ilma on kuiva ja kylmää.

 

Ilpo Kuronen, FT (kliininen biokemia)

Tieteellinen neuvonantaja

Hapella Oy

 

 

  1. Tyrrell D, Barrow I, Arthur J. Local hyperthermia benefits natural and experimental common colds. Med. J. 1989, 298: 1280–3

 

  1. Conti, Marco A, P, P, MG 1999. Antiviral effect of hyperthermic treatment in rhinovirus infection. Antimicrob Agents Chemother. 1999, Apr;43(4):822–9.

 

  1. Foxman et al. Two interferon-independent double-stranded RNA induced host defence strategies suppress the common cold virus at warm temperature. 2016, July 26, vol. 113, no. 30.

 

  1. Foxman et al. Temperature-dependent innate defence against the common cold virus limits viral replication at warm temperature in mouse airway cells. PNAS, 2015, vol 112, no: 3.

 

  1. Johnston SL., et al. The effect of local hyperthermia on allergen-induced nasal congestion and mediator release. Journal of Allergy and Clinical Immunology. Volume 92, Issue 6, December 1993, 850-856.

 

  1. Vora SU., et al. Effect of steam inhalation on mucociliary activity in patients of chronic pulmonary disease. The Indian Journal of Chest Diseases & Allied Sciences, 01 Jan 1993, 35(1):31-34

 

  1. Atishkumar B., et al. Effect of Steam Inhalation on Nasal Mucociliary Clearance in Normal Individuals and Nasal Disease State. International Journal of Chemotherapy Medical Res. 2016, Volume 3, Issue 5, May 2016, 2454-7379.

Kuorsaaminen - voiko siitä päästä eroon?

Kuorsaaminen - voiko siitä päästä eroon?

 

Kuorsaaminen on monessa perheessä ongelma. Kuorsaaminen vaikuttaa kuorsaajan unenlaatuun ja aiheuttaa kurkun kuivumista ja limaisuuden tunnetta. Huonolaatuinen unenlaatu vaikuttaa tietysti myös päiväaikaiseen jaksamiseen ja yöllinen kuorsaaminen usein aiheuttaa päiväaikaan myös äänen kestämisen ongelmaa, yskää ja kurkun kuivuuden tunnetta. Lisäksi yöllinen suuhengittäminen usein aiheuttaa nenäongelmia. Yöllisen suuhengittämisen vuoksi nenä on tukkoinen, saattaa tulla vesinuhaa, nenän limakalvojen kuivuutta ja jopa nenäverenvuoto taipumusta.

Eli se, että yöllä kuorsaat, ei pelkästään pilaa vieressä nukkujan yöunta ja ole meluhaitta, vaan sillä on paljon kuorsaajan omaa elämää hankaloittavia ja hyvin kauaskantoisia vaikutuksia.

No voiko kuorsaamiseen vaikuttaa? Helpommin sanottu kuin tehty! Mutta tiedätkö mistä kuorsaaminen johtuu?

Ihmiskeho on rakennettu niin, että nenä on tarkoitettu hengittämistä varten. Yöllä kun nukut sikeästi, leuka rentoutuu ja suu aukeaa helposti. Se aukeaa etenkin silloin, jos nenä on tukkoinen tai sinulla on lihaskireyksiä, jotka vaikuttavat siihen, että suun kiinni pitäminen on hankalaa.

No mistä kuorsauksen ääni sitten johtuu? Kun hengität suun kautta, nielusta kulkee läpi suuri ilmavirta, joka löystyttää nielun lihasrakenteita. Lihasrakenteisiin vaikuttaa myös ylipaino, elintavat jne. Kun lihasrakenteet löystyvät, nielun yläosa löystyy ja yöllä rentoutuneena tipahtaa hengitysteiden tielle. Nielua saattaa lisäksi ahtauttaa myös kieli tai suuret nielu- tai kitarisat. Lisäksi nielun limakalvoa voi turvottaa jatkuvat tulehdustilat tai ärsytysoireet nenäontelossa.

Voiko kuorsaamiseen sitten vaikuttaa? On helppoa sanoa, että pidä suusi kiinni, mutta mistäs sitä sitten hengittää, jos nenä on tukossa ja ilma ei kulje?

Ihmiskehon lihaksia voi onneksi harjoittaa! Nielun lihasten harjoittaminen on hankalaa, koska lihakset eivät samalla tavalla kehity muun liikunnan ohella. Kuorsaamisen ongelma saattaa kiusata niin kovakuntoista urheilijaa kuin ketä tahansa muutakin. Laulajilla tai laulunharrastajilla äänenhuoltoon kuuluu usein myös lihasharjoittelu nielunosalta. Kielijumpalla voidaan myös harjoittaa kasvonalueen lihaksia. WellO2 on suomalainen innovaatiotuote, joka vaikuttaa hengityslihasten lisäksi myös nielunlihasten toimintaan.

Puhutaanpa hiukan sitten WellO2-laitteen käytöstä kuorsaajalle. Jos nenä on tukossa, niin se on ensimmäinen este sille, että nenän kautta ei voi hengittää. WellO2-laitteen nenämaskilla tehtävällä vastushengitysharjoittelulla vahvistetaan nenänielun hengityslihaksia ja laitteen lämmin höyry hoitaa limakalvoja. Eli lämmin höyry lisää limakalvojen vesipitoisuutta ja samalla huuhtoo limakalvojen pinnalta mahdollisia epäpuhtauksia. Laitteella tehtävä vastusharjoittelu pakottaa nielun lihaksia töihin ja kun lihakset työskentelevät, verenkierto alueella vilkastuu, joka vaikuttaa nopeasti limakalvo turvotukseen, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että turvotus vähenee ja tulee nopeasti tunne siitä, että nenänielu avartuu ja on mainoksemme slogania tapailleen "heti helpompi hengittää".

Jotta lihasharjoittelulla voidaan kuorsaamiseen vaikuttaa, ei valitettavasti riitä se, että teet harjoittelua silloin tällöin, vaan harjoittelun pitää olla säännöllistä, ihan kuten minkä tahansa muunkin lihasharjoittelun. Eli kun hankit WellO2-laitteen niin suosittelen, että teet harjoittelua ensimmäisen kuukauden ajan 2x päivässä, aamuin illoin. Kuukauden käytön jälkeen monet käyttäjät kuvaavat, että kuorsaaminen on vähentynyt tai jäänyt pois! Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sitten WellO2-laitteen voi piilottaa kaappiin, vaan käyttöä pitää jatkaa. Jatkossa usein riittää, että teet wellottelua vain iltaisin, ennen nukkumaan menoa. Ilta wellottelu harjoittaa lihaksia, kostuttaa limakalvoja ja rauhoittaa hengitysrytmiä, tätä kautta myös rauhoittaa mieltä ja valmistaa koko kehoa yötä varten. Moni onkin kertonut, että yöunen laatu on erilaisten aktiivisuusmittareidenkin mukaan parantunut, kun wellottelut on sijoitettu iltaan. Silloin kun on taipumusta siihen, että nielunlihasrakenne on löysää, niin pysyvämpää apua saa vasta pitkäkestoisella ja säännöllisellä harjoittelulla, sekä tietysti elämäntapamuutoksilla, jos ne ovat lihasten löystymisen taustalla.

 

Kirjoittajana Katri Lindberg sairaanhoitaja yamk ja WellO2 tuotepäällikkö.

 

Katrilla on pitkä työkokemus erikoissairaanhoidosta. Katri on toiminut sairaanhoitajana ja kuntoutusohjaajana keuhkosairaiden parissa ja omaa vankan kokemuksen erilaisista keuhkosairauksista ja niiden hoidosta ja kuntoutuksesta. Lisäksi Katrilta löytyy erikoisosaamista hengityssairauksien hoidossa käytettävistä apuvälineistä.

 

Tilaa WellO2-laite itsellesi klikkaamalla tästä.

Hengitätkö suulla vai nenällä? Sillä on merkitystä!

Hengitätkö suulla vai nenällä? Sillä on merkitystä!

Mitä kautta sinä hengität?

Onko kummallinen kysymys? Oletko tullut ajatelleeksi sitä, että onko mitään väliä, hengitätkö nenän vai suun kautta?

Aloitetaanko nyrkkisäännöllä ja katsotaan herättääkö se sinussa vastustusta? Nenä on hengittämistä varten ja suu äänenkäyttöä. Pitäähän tällainen kommentti perustella, eli perehdytään vähän siihen, että miksi näin on.

Nenä on luotu hoitamaan ilmanpuhdistus, kostutus ja lämmitys. Nämä kaikki toiminnot ohitetaan, jos hengitetään suun kautta, sillä suusta ei tällaisia toimintoja löydy.

Nenän limakalvot ovat täynnä mikroskooppisen pieniä liikkuvia värekarvoja. Näiden tarkoituksena on napata hengitysilmasta kaikki epäpuhtaudet. Epäpuhtauksia on monenlaisia, mutta esimerkkeinä ovat katupölyt, siitepöly tai esimerkiksi taudinaiheuttajat. Nenän limakalvojen limaa tuottavat solut sitten koittavat heti tuhota nämä elimistöömme pyrkivät häiriköt. Nenä on siis aina mukana kulkeva ilmanpuhdistaja.

Nenän toinen tärkeä tehtävä on kostuttaa hengitettävä ilma. Sisäänhengitettävä ilma muodostaa pyörteitä muhkuraisissa nenäkuorikoissa. Pyöriessään kuorikoissa nenän limakalvot lämmittävät ja kostuttavat sisään hengitettyä ilmaa. Nenän limakalvot säätelevät prosessia supistumalla tai laajenemalla ja tuottamalla sopivan määrän limaa. Limakalvoilla olevat värekarvat taas liikuttelevat limaa. Nenä on siis myös aina mukana kulkeva ilmankostutin ja lämmitin.

No miksi sitten moni kuitenkin hengittää suun kautta ja nenähengitys ei oikeastaan edes onnistu?

Usein suurimpana ongelmana on se, että nenä tuntuu tukkoiselta ja nenän kautta ilma ei kulje. Toinen tavallinen selitys on se, että ilmamäärä nenän kautta ei tunnu riittävän, vaan tulee ”hapen loppumisen tunne”.

No miksi se nenä sitten on tukkoinen?

Syynä voi toki olla erilaiset sairaudet, esimerkiksi jatkuva poskiontelotulehdusten kierre tai jatkuva nuha, nenän karstoittuminen, nenän limakalvojen turvotus tms. Nenän oireilua usein selitetään sairaudella, mutta asiaa voi tarkastella myös toista kautta. Usein nenäongelmat pahenevat tai jopa aiheutuvat siitä, että normaalisti ohitamme nenän ja hengitämme vain suun kautta. Eli kun hengittäminen tapahtuu suun kautta, nenä raukka reagoikin siihen, että se on ohitettu ja se alkaa jatkuvasti vuotaa, eli tulee esimerkiksi vesinuhaa. Tämä on varmasti monelle tuttua lenkillä, eli kun urheilet kovemmin, niin monelle ilmaantuu vesinuhaa. Usein ajatellaan, että tämä johtuu siitä, että ilma on kylmä tai ilmassa on epäpuhtauksia. Tämäkin saattaa olla syynä, mutta yleensä reagointi johtuu siitä, että nenä on ohitettu. Kun hengitämme suuremmin suun kautta ja nenän verisuonet supistuvat. Verisuonet supistuvat, koska nenän typpioksidin tuotanto vähenee ja nenän limakalvot alkavat luovuttamaan limakalvojen kosteutta ulospäin ja syntyy vesinuhaa. Nenän tuottaman typpioksidin tehtävänä on laajentaa verisuonia nenässä, mutta myös koko kehossa.

En minä saa tarpeeksi ilmaa nenän kautta, kun urheilen niin kovaa!

Nenä on luontainen vastus hengittämiselle, mutta todellisuudessa nenähengityksellä elimistön happeutuminen on parempaa kuin suuhengityksellä. Eli lihakset hapettuvat jopa 15% paremmin nenän kautta hengittämällä, kuin suurella suuhengityksellä, jossa ilmamäärä on suurempi. Kuitenkin vastushengitys tuntuu raskaammalta ja jos olemme tottuneet suuhengittämiseen, niin elimistömme matala hiilidioksiditaso laukaisee hengityskeskuksessamme käskyn, että ”hengitä hyvä mies hengitä”.

No voinko sitten opetella takaisin nenähengitykseen?

No kyllä, mutta työtä se vaatii! Ensimmäisenä meidän tulee palauttaa nenä toimintakuntoon. Suomalainen innovaatiotuote WellO2-laite on hengitysvastusharjoittelulaite, johon on yhdistetty lämmin höyry. Kun wellottelet nenämaskilla säännöllisesti, esimerkiksi 2-5 edestakaista Wello-hengitystä aamuin illoin, palautat nenän limakalvojen kosteustasapainoa ja samalla harjoitat nenänielun lihaksia. Wellottelun edestakaisen harjoittelun yksi tärkeimpiä hyötyjä on kuitenkin se, että samalla alat harjoittamaan taas myös hengityskeskustasi siihen, että et hengitä suuresti ulos kaikkea hiilidioksidia kehostasi, vaan siedät hiukan korkeampaakin hiilidioksiditasoa, joka on edellytyksenä sille, että pystyt siirtämään nenähengityksestä saatavan hapen paremmin lihastesi käyttöön. Kun elimistösi tottuu korkeampaan hiilidioksiditasoon, niin myös lihasten ns. maitohapen tuotanto on vähäisempää, joten suorituskykysi on parempaa myös tätä kautta.

Eli vielä suomeksi, mitä minun tulisi tehdä?

Eli jos kärsit etupäässä nenäongelmista tai olet suuhengittäjä, niin ota WellO2- laite käyttöösi ja tee harjoitteluita etupäässä nenämaskin kautta. Tee harjoittelut säännöllisesti aamuin illoin. Nenän rakenteet ovat ahtaat ja aluksi harjoittelu voi tuntua hyvin raskaalta. Ole itsellesi armollinen ja aloita 2-5 edestakaisesta Wello- hengityksestä ja toista sarja 2-3 kertaa, aamulla ja illalla. Käytä aluksi 0-vastusta ja sekin voi tuntua aluksi hyvin työläältä. Lohduta itseäsi sillä, että jos nenä on pitkään ohitettu tai sinulla on ollut paljon erilaisia nenäongelmia, niin silloin rakenteet ovat ahtaat ja vastuksen kuuluukin tuntua raskaalta. Voimme verrata sitä siihen, että ei kukaan voi harjoittelematta juosta 10km tuosta vaan, vaan siitäkin pitää harjoitella. WellO2 on sinun hengitysteiden kuntosalisi, eli lyhyitä sarjoja, pienellä vastuksella ja säännöllisesti. Lupaan sinulle, että vaikutuksen huomaat nopeasti! Meillä on paljon nenäongelmaisia käyttäjiä, jotka kertovat, että säännöllinen harjoittelu on tuonut heille suuren avun.

 

Kirjoittajana Katri Lindberg sairaanhoitaja yamk ja WellO2 tuotepäällikkö.

Katrilla on pitkä työkokemus erikoissairaanhoidosta. Katri on toiminut sairaanhoitajana ja kuntoutusohjaajana keuhkosairaiden parissa ja omaa vankan kokemuksen erilaisista keuhkosairauksista ja niiden hoidosta ja kuntoutuksesta. Lisäksi Katrilta löytyy erikoisosaamista hengityssairauksien hoidossa käytettävistä apuvälineistä.

 

Lue lisää hengitysharjoittelusta WellO2-laitteella klikkaamalla tästä.