HUOM! Nyt voit tilata WellO2-laitteen jopa 24kk maksuajalla täysin ilman korkoa tai muita kuluja. Voit tilata myös soittamalla 010 583 7966 (ark.9-18). HUOM! Nyt voit tilata WellO2-laitteen jopa 24kk maksuajalla täysin ilman korkoa tai muita kuluja. Voit tilata myös soittamalla 010 583 7966 (ark.9-18).
Etusivu / Blogi ja uutiset

Blogi ja uutiset

Vastustetulla hengitysharjoittelulla lisää suorituskykyä arkeen

Vastustetulla hengitysharjoittelulla lisää suorituskykyä arkeen

Vastapaineellista höyryhengityslaitetta, WellO2, valmistava suomalainen terveysteknologiayritys Hapella Oy aloittaa tekemään tutkimusta yhdessä Jyväskylän yliopiston, kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen kanssa. Tutkimuksessa tutkitaan WellO2-laitteella toteutetun vastustetun hengitysharjoittelun vaikutuksista keuhkojen toimintaan, suorituskykyyn sekä muihin fysiologisiin muuttujiin kestävyysurheilijoilla. 

Mitä vastustetulla hengitysharjoittelulla tarkoitetaan?

Vastustetulla hengitysharjoittelulla tarkoitetaan harjoittelua, jossa hengityslihasten työtä lisätään käyttämällä ulkoista vastusta. Vastuksia on erilaisia, mutta useimmiten käytetään vastapaineella toimivaa vastusta, joka tekee hengittämisestä kuormittavampaa. Vastustetulla hengitysharjoittelulla voidaan tehokkaasti ja kohdennetusti vahvistaa hengityslihaksia.

Mitä hengityslihaksille tapahtuu fyysisen rasituksen seurauksena?

Samalla tavalla kuin muutkin lihakset, väsyvät myös hengityslihakset tehdessään kovasti töitä. Vasta viime vuosina on havaittu, että tämä hengityslihasten väsyminen fyysisessä rasituksessa rajoittaa fyysistä suorituskykyä. Uusimpien tutkimuksien mukaan oikein toteutetulla hengitysharjoittelulla voidaan pienentää hengityslihasten väsymistä ja sen fyysistä suorituskykyä rajoittavaa vaikutusta.

Kuinka hengityslihaksia tulisi harjoittaa?

Hengityslihakset eroavat muista luurankolihaksista huomattavasti siinä mielessä, että ne ovat aktiivisina koko elämän ajan. Kuitenkin niiden harjoittamiseen pätevät samanlaiset periaatteet kuin muidenkin luurankolihasten harjoittamiseen. Harjoitteluärsykkeen tulee olla riittävän suuri kehityksen aikaansaamiseksi, mutta myös palautumista tarvitaan. Tutkimukset ovat osoittaneet, että suurin hyöty harjoittelusta saadaan, kun vastus on kohtalainen ja toistojen määrä harjoituskerrassa on noin 30. Mahdollisuuksien mukaan vastustettu sisäänhengitys tulee aloittaa aina täysin tyhjäksi puhalletuista keuhkoista, jolloin sisäänhengityslihaksia saadaan harjoitettua koko lihaspituudelta. Viikossa tulisi harjoitella useamman kerran kehityksen aikaansaamiseksi, mutta saavutettua hyötyä voidaan ylläpitää melko vähäisellä harjoittelulla.  

Millaisia tuloksia vastustetulla hengitysharjoittelulla voidaan saavuttaa?

Vahvempien hengityslihasten ansiosta vastustettu hengitysharjoittelu parantaa mm. kestävyyssuorituskykyä, hengityksen taloudellisuutta, vähentää sykettä kuormituksessa, vähentää kuormittuneisuuden tunnetta, lisää verenkiertoa raajoissa sekä tietenkin ehkäisee hengityslihasten väsymistä. Vastushengitysharjoittelututkimuksissa positiivisia tuloksia on saatu kuntoilijoilla ja urheilijoilla, miehillä ja naisilla sekä nuorilla ja vanhoilla. Useimmiten kuntoilijoilla nähdyt parannukset ovat suurempia kuin urheilijoilla heidän suuremman kehityspotentiaaliansa vuoksi.

 

Lähteet:

Cavalcante Silva, R. L., Hall, E. & Maior, A. S. 2019. Inspiratory muscle training improves performance of a repeated sprints ability test in professional soccer players. Journal of Bodywork and Movement Therapies 23 (3), 452-455. doi:S1360-8592(19)30070-1 [pii].

Faghy, M. A. & Brown, P. I. 2016. Training the inspiratory muscles improves running performance when carrying a 25 kg thoracic load in a backpack. European Journal of Sport Science 16 (5), 585-594. doi:10.1080/17461391.2015.1071878 [doi].

Hartz, C. S., Sindorf, M. A. G., Lopes, C. R., Batista, J. & Moreno, M. A. 2018. Effect of inspiratory muscle training on performance of handball athletes. Journal of Human Kinetics 63, 43-51. doi:10.2478/hukin-2018-0005 [doi].

Karsten, M., Ribeiro, G. S., Esquivel, M. S. & Matte, D. L. 2018. The effects of inspiratory muscle training with linear workload devices on the sports performance and cardiopulmonary function of athletes: A systematic review and meta-analysis. Physical Therapy in Sport : Official Journal of the Association of Chartered Physiotherapists in Sports Medicine 34, 92-104. doi:S1466-853X(18)30165-2 [pii].

Rodrigues, G. D., Gurgel, J. L., Goncalves, T. R. & da Silva Soares, P P. 2018. Inspiratory muscle training improves physical performance and cardiac autonomic modulation in older women. European Journal of Applied Physiology 118 (6), 1143-1152. doi:10.1007/s00421-018-3844-9 [doi].

Tiller, N. B., Turner, L. A. & Taylor, B. J. 2019. Pulmonary and respiratory muscle function in response to 10 marathons in 10 days. European Journal of Applied Physiology 119 (2), 509-518. doi:10.1007/s00421-018-4037-2 [doi].

KYSELY WELLO2-LAITTEEN KÄYTTÄJILLE: WellO2-laitteen käyttö koronan aikana

KYSELY WELLO2-LAITTEEN KÄYTTÄJILLE: WellO2-laitteen käyttö koronan aikana

Arvoisa WellO2-laitteen käyttäjä.

Keräämme kokemuksia WellO2-laitteen käytöstä COVID-19-pandemian aikana, laitteen käyttäjiltä, joilla on ollut koronan kaltaisia oireita tai diagnosoitu korona. Vastaaminen vie maksimissaan 3 minuuttia. 

Jos olet siis käyttänyt WellO2-laitetta ja sinulla on ollut koronan kaltaisia oireita tai olet sairastanut diagnosoidun koronan, pyydämme sinua vastaamaan kyselyyn.

Kyselyyn pääset vastaamaan tästä linkistä: https://link.webropolsurveys.com/S/3E85F83CF9CFB9EF 

Tämän kyselyn tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva WellO2-laitteen käyttäjien laitteen käytöstä COVID-19-pandemian aikana. Kyselyssä ei kerätä henkilötietoja, eikä yksittäisiä vastaajia pystytä tunnistamaan. Kyselyn tulosdata tulee Hapella Oy:n käyttöön. Kyselyn järjestää Hapella Oy. Kyselyn tuloksia voidaan käyttää hyväksi tulevaisuudessa Hapella Oy:n toiminnassa.

Kiitos!

Kiinnitä huomiota hengitykseesi myös kesällä!

Kiinnitä huomiota hengitykseesi myös kesällä!

Kevään vaihtuessa kesään monilla alkaa pikkuhiljaa siitepölyn oireet vähenemään. Myöskään kevään yleiset influenssat eivät vaivaa enää ilmojen lämmetessä. Vaikka selviä hengitysoireita ei olisikaan tai ne olisivat lieventyneet kesän myötä, hengityksestä on silti syytä pitää huolta myös kesällä.

 

Listasimme viisi syytä, miksi jokaisen meistä tulisi kiinnittää huomiota hengityshyvinvointiimme kesälläkin:


1. ”Kesäloma alkoi jo viikko sitten, mutta päässä pyörii vieläkin työasiat ja mieli ei rauhoitu”. Aivojen stressitila voi jäädä päälle, jos stressiä on jatkunut pitkään. Stressitilasta irtautumiseen on kuitenkin yksinkertainen neuvo: hengitä. Tekemällä pitkiä ja syviä hengityksiä saat aktivoitua parasympaattisen hermoston. Se muun muassa laskee sykettä ja verenpainetta ja alentaa stressihormonien määrää. Samalla omaksut oikean hengitystekniikan, joka auttaa sinua jatkossa stressaavia tilanteita kohdatessasi.



2. Kun opit oikean hengitystekniikan myös unenlaatusi paranee. Oikea hengitystekniikka tarkoittaa sitä, että sisäänhengittäessä ylävatsa kohoaa, mutta alavatsa ei pullistu. Oikeanlainen uloshengitys puolestaan on hidas ja rauhallinen hengitys ja puolet pidempi kuin sisäänhengitys.

Jos kuorsaaminen on huonojen yöuniesi taustalla, voit tehdä hengityslihasharjoittelua siihen tarkoitetulla apuvälineellä, jotta lihastonus, eli lihasjänteys kurkunpäässä ja kaulan alueella vahvistuu. Tämän myötä kuorsaaminen voi vähentyä ja unen laatu parantua. Hyvin nukutun yön jälkeen sinulla on paljon energiaa pihatöihin tai muihin kesän askareisiin!


3. Aurinkoisina kesäpäivinä tekee mieli hieman puuhastella ja viettää aikaa ulkona. Jotkut hoitavat puutarhaansa, toiset käyvät sienimetsässä ja jotkut taas lähtevät uimaan virkistyäkseen. Elämä muuttuu siis aktiivisemmaksi, kun säät sallivat. Etenkin hengitysongelmaisilla poikkeava hengästyminen voi kuitenkin alkaa rajoittamaan kesän aktiviteetteja. Hengästyminen kuitenkin vähenee, kun lihasvoima kasvaa. Kun hengityslihasvoima kasvaa, niin jaksat arjessa paremmin ja et hengästy niin herkästi.



4. Pitkän, kuivan ja sateettoman ajanjakson jälkeen maa on kuivaa ja tiet ovat pölyisiä. Katupöly, joka sisältää tien pinnan mineraaleja, autojen jarruista ja muista osista peräisin olevia metalleja, autonrenkaiden kumihiukkasia sekä siitepölyä, aiheuttaa monille hengitysteiden oireita. Yleisimmät oireet ovat nenän ja nielun ärsytysoireet, yskä, vesinuha tai limakalvojen kuivuus. Joskus jopa hengenahdistus. Katupölystä johtuvia hengitysoireita on syytä lievittää lämpimän höyryn hengittämisellä, höyry huuhtelee ilman epiteelit limakalvoilta ja oireet helpottavat nopeasti. Se vähentää ilmateiden ärsytystä ja vähentää limaisuutta.

Lämmin kausi korostaa katupölyn haittoja, sillä ihmiset tuulettavat asuntojaan yön ajan, jolloin pöly pääsee kulkeutumaan asuntoon. Suositeltavaa siis on, että asunnot tuuletettaisiin muilla keinoilla silloin, kun pölyä on paljon ilmassa, eikä sateita ole ollut lähipäivinä.


5. Viimeisin syy on hyvin yksinkertainen. Hengitys on meidän elämämme perusta. Ilman hengittämistä muutkaan kehomme elintoiminnot eivät toimisi. Vaikka hengittäminen onkin automaattinen toiminto, se on kuitenkin kehon ainoa toiminto, jota voimme itse säätää. Nyt jos koskaan on siis aika kiinnittää huomiota tärkeimpään elintoimintoomme ja alkaa pitämään hengityksestä huolta. Ottamalla hengitysharjoitukset osaksi jokapäiväistä rutiinia, varmistat sen, että hengitystiesi pysyvät terveinä ja hyvinvoivina, hengityslihaksesi vahvoina ja muut elintoimintosi toimivina. Jo viidenkin minuutin harjoittelu vaikuttaa positiivisesti hengityshyvinvointiisi ja arjessa selviytymiseen. Hengityksestä huolehtimalla huolehdit siis samalla kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistasi.

 

Lue lisää keuhkoja vahvistavasta Wello-hengitysharjoittelusta: https://wello2.fi/pages/wello-hengitysharjoittelu