Lajittele tägin perusteella:

Artikkeleita tägätty "Ikääntyneet"

Kuorsaus saattaa johtaa uniapneaan, mutta sitä voi ehkäistä

Kuorsaus saattaa johtaa uniapneaan, mutta sitä voi ehkäistä

Uniapneasairaudeksi kutsutaan tilaa, jossa tulee hengityskatkoja yön aikana. Hengityskatkot voivat olla ns. aivoperäisiä, eli niiden syy on aivojen hengityskeskuksessa tai rakenteellisia, jolloin nielun alue tukkeutuu nukkuessa.

Nielun alue tukkeutuu siitä syystä, että nielunalueen lihakset rentoutuvat unen aikana, kuten niiden kehon rentoutuessa kuuluukin. Jos lihasten päällä on kuitenkin paljon ylimääräistä kudosta tai kudos on turvoksissa ja lihasvoima on heikkoa tai nielu on rakenteellisesti ahdas, johtaa tämä normaali rentoutuminen nielun tukkeutumiseen tai ahtautumiseen, jolloin syntyy hengityskatkoksia, jotka aiheuttavat happivajetta. Happivaje synnyttää yöunen katkonaisuutta, päiväväsymystä ja kuormittaa elimistöä.

Kuorsaus löystyttää nielun lihasvoimaa

Uniapnea yhdistetään yleensä kuorsaukseen ja kuorsaus voikin olla syy siihen, että nielun lihasvoima löystyy, eli suun kautta tapahtuva suuri hengitys yön aikana aiheuttaa kuorsausäänen.

Jatkuva voimakas kuorsauksen aiheuttama ilmavirta ja värinä löystyttävät nielun lihasvoimaa ja kuivattavat kurkkua, sekä usein aiheuttavat myös nenän tukkoisuutta tai joskus vesinuhaa. Moni kuorsaaja valittaakin aamulla suunkuivuutta ja limaisuuden tunnetta kurkussa, joka johtuu
kurkun kuivumisesta ja syljen paksuuntumisesta yön aikana kuorsauksesta johtuen. Usein aamuisin myös nenä on tukossa, joka johtuu suuresta suuhengityksestä yön aikana. Kuorsauksen äänen aiheuttaa löysä kudos, joka tulee hengityksemme tielle nukkuessamme.

Paranna lihasvoimaa helposti 

WellO2 on hengitysharjoituslaite, joka vaikuttaa lihasvoimaan nenässä, ylänielussa ja äänentuottamiseen käytettävässä osassa kurkunpäätä. Kun sairastat uniapneaa, on usein tässä osassa nielua joko liikaa kudosta tai kudos on löysää. Jos uniapneasi johtuu nielun lihasvoiman löysyydestä, saattaa WellO2 harjoittelusta olla apua.

WellO2 harjoittelussa käytät lihaksia, joissa aineenvaihdunta vilkastuu ja samalla myös nielua ahtauttava kudosturvotus vähenee. Vahvistuneet lihakset pysyvät rentoutuessaankin jäntevämpinä ja tästä syystä nielu ei lihasten rentoutuessakaan ahtaudu, kuten silloin, jos lihakset ovat heikompia.

Moni kuorsaaja on kertonut, että säännöllisellä WellO2 harjoittelulla kuorsaus on hävinnyt. Syitä tähän voi olla muutamia:

  1. Nopein apu voi tulla hengitysteiden kostutuksesta, eli kun nenä ja nielu saavat ennen nukkumaan menoa kosteutta WellO2-laitteesta, mahdollistaa se nenähengityksen unen aikana, jolloin suuhengitys ja myös kuorsaus jäävät tästä syystä pois. Nenä huolehtii hengitysilmamme kostutuksesta ja kun hengitysilma on kosteaa ja nenä ei mene tukkoon, ei suun tarvitse aueta.
  2. Lihasvoiman lisääntyminen WellO2 harjoittelun avulla lisää jäntevyyttä nielussa, mutta myös leukaperissä. Tämän lisääntymiseen tarvitaan kuitenkin pitkäkestoisempaa säännöllistä harjoittelua. Lihasvoiman lisääntyessä löysä kudos ei estä hengittämistämme ja kuorsausääntä ei synny. On myös tärkeää, että lihasvoiman lisääntymisen lisäksi nenää hoidetaan, jotta nenähengitys onnistuu, sillä lihasvoiman lisääntymisestä ei ole apua, jos yöllä suu pitää kuitenkin aukaista nenän tukkoisuuden vuoksi.

Jos sairastan uniapneaa, jota hoidetaan C-PAP-laitteella, onko WellO2 harjoittelusta minulle hyötyä?

C-PAP-laitteen toiminta perustuu voimakkaaseen ilmavirtaan, joka pitää hengitystiet auki yön aikana. Laitteissa on usein mukana kostutus, mutta tästä huolimatta moni C-PAP-laitteen käyttäjä kärsii ongelmista, jotka johtuvat kuivista limakalvoista.

Tällaisia voivat olla esimerkiksi:

  • aivastelu
  • vesinuha
  • nenän karstoittuminen tai muu tukkoisuus
  • aamuisin sitkeää limaa nielussa tai muu syljenerityksen häiriö
  • kurkun kuivuus tai kielen kuivuus
  • jatkuvat poskiontelotulehdukset tai hengitysinfektiokierre
  • äänen kestämisen ongelmat, kurkun selvittelyn tarve
  • silmien kuivuminen tai herkkyys ärsykkeille.

WellO2 on puolestaan hengitysharjoituslaite, joka vahvistaa ja aktivoi lihaksia ylähengitysteissä. Kun lihakset tekevät työtä, niiden sisällä verenkierto vilkastuu ja päällä olevien kudosten turvotus vähenee. WellO2 harjoitusta tehtäessä sisään hengittäessä tulee lämmintä höyryä, jonka sisältämä kosteus pääsee tehokkaammin limakalvon sisälle, kun kudosten aineenvaihdunta on vilkastunut.

WellO2 harjoittelu on siis hengityselimistöä kuntouttava ja limakalvoja kosteuttava hoitomuoto myös silloin, kun käytössä on jo C-PAP-laite. Vaikka C-PAP-laite hoitaa sairauden oiretta, aiheuttaa se sivuvaikutuksenaan hankaluuksia, joita kuntouttamalla päiväaikaan, voidaan helpottaa sekä C-PAP-laitteen käyttöä yöaikaan, että huolehtia hengitysteiden limakalvosta ja
sen kunnosta päivällä.

C-PAP-laitteen käyttäjä hyötyy myös hengityslihasvoiman lisäämisestä, sillä lihasvoimalla on merkitystä arkiseen suorituskykyyn hengästymisen kynnystä nostavasti. Jos sairastuneen tavoitteena on pudottaa painoa, on liikunta tässä hyvä tukimuoto, jolloin hengityslihaksilla on liikunnan aikana tärkeä rooli. Lisäksi nielun lihasvoiman lisääminen tukee painonpudotuksen lisäksi sitä, että C-PAP-hoidolle ei mahdollisesti tulevaisuudessa enää ole tarvetta.

Lihaskunto heikkenee ikääntyessä - siksi hengityslihasten vahvistaminen on erityisen tärkeää ikäihmisillä

Lihaskunto heikkenee ikääntyessä - siksi hengityslihasten vahvistaminen on erityisen tärkeää ikäihmisillä

Tutkimusten mukaan lihasvoiman määrästä voidaan ennustaa elinikää, eli jos lihasvoima laskee huomattavasti, vaikuttaa se myös elinikäennusteeseen. Liikuntaa ja lihaskunnon ylläpitämistä pidetään tutkimusten mukaan tärkeämpänä tai ainakin yhtä tärkeänä, kuin lääkkeitä. Hengityslihasten vahvistaminen ei tapahdu samalla, kun vahvistamme muuta lihasvoimaa. Ikäihmisillä myös monesti hengästyttävä liikunta puuttuu usein arkiliikunnasta, jolloin hengityslihakset eivät rasitu juurikaan.

 

Lihasvoima heikkenee noin 1% vuodessa ja heikkeneminen kiihtyy 65 ikävuoden jälkeen 1,5–2% vuodessa.

 

Hengityksessä tärkein lihaksemme on pallea

Hengityksessä tarvittava liikevoima, jolla siirretään ilma keuhkoihin muodostuu rintakehään kiinnittyvistä lihaksista. Pallea on tärkein hengityslihaksemme. Pallea on kupolinmuotoinen ja se kiinnittyy rintakehään, kylkiluihin, kylkirustoihin, miekkalisäkkeeseen sekä selkärangan nikamiin. Suuret keskivartalon lihakset kiinnittyvät limittäin palleaan. Sisäänhengityslihaksia ovat pallea ja ulommat kylkivälilihakset.

Apuhengityslihakset nimensä mukaisesti avustavat hengitystä tarvittaessa, mutta niiden ensisijainen tehtävä on liikuttaa ihmiskehoa nivelten välityksellä tai ylläpitää kehon asentoja. Esimerkiksi siis huonontunut ryhti voi kieliä siitä, että apuhengityslihastemme voima on heikentynyt.  Apuhengityslihakset otetaan käyttöön, kun on hengitettävä voimakkaasti liikuntasuorituksen aikana tai, jos henkeä ahdistaa. Apuhengityslihasten avulla keuhkoihin saadaan nopeammin ilmaa. Apuhengityslihakset voivat korvata osittain varsinaisten hengityslihasten toiminnan, mikäli hengityslihakset ovat heikentyneet esimerkiksi sairauden takia tai jos hengitystapamme on hyvin pinnallista.

Apuhengityslihaksiin kuuluvat kaulan, niskan ja hartioiden lihakset, kylkiluiden kohottaja- ja kannattajalihakset sekä kylkiluiden välissä olevat lihakset, rinta-, selkä-, vatsa- ja lantiolihakset.

Uloshengitys on passiivista, eli siinä ei käytetä lihasvoimaa, mutta esimerkiksi puhuessa tai laulaessa myös uloshengitykseen tarvitaan lihasvoimaa, jolloin vatsalihakset ja sisemmät kylkivälilihakset tekevät työtä. Vatsalihakset ovat aktiivisena erityisesti uloshengityksen aikana, mutta ne osallistuvat myös sisäänhengitykseen. Lantiopohjan lihakset toimivat päinvastoin pallean kanssa eli kun pallea supistuu, lantiopohjan lihakset rentoutuvat.

Oletko tullut ajatelleeksi, että vahvat lantionpohjan lihakset tukevat siis myös hengitystämme?

Sisäänhengityksen lihasvoima vaikuttaa ns. hapenottokykyymme. Sisäänhengityslihaksia vahvistamalla kynnys siihen, että hengästymme, nousee. Etenkin ikääntyessämme huomaamme, että hengästymme nopeammin, kuin ennen. Tämä on merkki siitä, että sisäänhengityslihastemme voima on heikentynyt.

Myös keuhkot ikääntyvät, mutta niitä voi harjoittaa

Keuhkotkin ikääntyvät, jolloin:

  • Keuhkojen pinta-ala pienenee
  • Keuhkokudoksen kimmoisuus vähenee
  • Elastisuus rintakehässä heikentyy
  • Keuhkorakkuloiden kokonaispinta-ala vähenee
  • Maksimaalinen hapenottokyky alenee
  • Lihasvoima laskee
  • Hengitystapa muuttuu pinnalliseksi

WellO2-laite toimii keuhkojen kuntosalina. Siinä tehdään lihastyötä, sekä ulos että sisäänhengittäessä vastusta vasten. Vastusharjoittelua on hyvä tehdä säännöllisesti. Aluksi, kun WellO2-laitteen hankkii, on harjoittelua hyvä tehdä päivittäin, noin kuukauden ajan. Yhdeksi toistoksi lasketaan ulos- ja sisäänhengitys laitteen kautta. Näitä voi tehdä oman kunnon ja jaksamisen mukaan 3-10 perättäin. Aluksi, jos lihasvoima on hyvin heikko tai hengitysrytmisi hyvin nopea, voi tulla hapen loppumisen tunne. Tällöin on hyvä pitää pieni tauko toistojen välissä ja suorittaa sarja loppuun. Sarjoja on hyvä tehdä yhteensä 2-3, mielellään aamuin illoin. Hengityslihasvoiman kohennuttua lihasvoima säilyy hengityslihaksissa paremmmin, kuin esimerkiksi lihasvoima reisissämme. Jatkossa siis hengityslihasten harjoittamiseen riittää WellO2-harjoittelu 2-3 x viikossa. Hengityslihaskuntoharjoittelu 2-3x viikossa takaa sinulle siis paremman toimintakyvyn 24h vuorokaudessa.