WELLO2 UNEN JA RAUHOITTUMISEN APUNA

Unettomuus ja väsymys ovat hyvin yleisiä ongelmia. Nämä yleiset oireet liittyvät myös unisairauksiin, kuten uniapneaan. Osalla oireista kärsivillä on kuitenkin kyse uni-valverytmin häiriöstä.

Uni- valverytmiä voi sekoittaa monet asiat. Näitä voivat olla:

·        kaamoksen pimeys tai kesän valoisat yöt

·        vuorotyörytmi

·        liian myöhäinen nukkumaan meno tai vaihteleva rytmi

·        myöhäiset liikuntaharrastukset

WellO2 auttaa rauhoittumaan

Yöunille rauhoittuminen saattaa olla yllä mainituissa tilanteissa vaikeaa ja vaikka olisi väsynyt, niin uni ei tule. WellO2-laitetta voi hyödyntää iltaisin aktiivisen rentoutumisen välineenä, laskemaan elimistön kierroksia ja aktivoimaan parasympaattista hermostoa, joka vähentää stressihormonin eritystä elimistössämme.

WellO2-harjoittelu illalla aktivoi koko hengityskapasiteettimme ja syventää hengitystämme. Syvähengitys aktivoi pallean, jonka läpi kulkee vagushermo. Vagushermo säätelee elimistömme ”pysähdy ja rauhoitu”- toimintoa. Vagushermo laskee sydämen sykettä ja verenpainetta sekä antaa aivoillemme käskyn vähentää stressihormonin eritystä.WellO2-harjoittelu iltaisin siis vähentää stressiä ja ahdistusta, sekä parantaa unen laatua.

WellO2- harjoittelua voi hyödyntää myös käynnistämään jat ehostamaan elimistömme palautumisreaktiota raskaan päivän tai fyysisen harjoittelun jälkeen.

Vagushermo säätelee myös elimistömme vastustuskykyä sekä solujen uudistumista, eli WellO2- harjoittelu iltaisin tukee myös elimistömme omaa puolustusjärjestelmää ja esimerkiksi toipumista sairastumisen jälkeen.

Kuorsaus

Vagushermoaktivaation lisäksi, WellO2-harjoittelu on hengityslihasten harjoittelua. Tehdessäsi hengityslihasharjoittelun illalla ennen nukkumaanmenoa, aktivoit nielun lihakset ja samalla kostutat nenää ja nenänielua. Tällöin yöllinen nenähengitys onnistuu paremmin ja suu ei aukea, jolloin kuorsausääntä ei välttämättä synny. Säännöllinen harjoittelu WellO2-laitteella vahvistaa nenän, nenänielun ja suun alueen lihaksia ja hoitaa limakalvojasi, jolloin kuorsaus saattaa jäädä kokonaan pois.

WELLO2 – HETI HELPOMPI HENGITTÄÄ

Lähteet:

Cohen, J. 2017. 32 Ways to Stimulate Your Vagus Nerve (and Symptoms of Vagal Dysfunction). https://selfhacked.com/blog/28-ways-to-stimulate-your-vagus-nerve-and-all-you-need-to-know-about-it/. Haettu 15.12.2017.

Porges, SW. 2007. A phylogenetic journey through the vague and ambiguous Xth cranial nerve: A commentary on contemporary heart rate variability research. Biological Psychology 74 (2): 301 – 7.

Lehrer, PM & Gevirtz, R. 2014. Heart rate variabilitybiofeedback: how and why does it work? Frontiers in Psychology. July 2014.

Stauss, Harald M. 2003. Heart rate variability. AmericanJournal of Physiology – Regulatory, Integrative and Comparative Physiology 285(5): R927-31.